zaterdag 11 januari 2014

DIY: Washi tape (tutorial)


Als het op knutselen en creatief bezig zijn aankomt dan word ik weer een kind/puber/tiener... In de Hema kan ik niet gewoon voorbij het leuke stationary gaan...ook al ben ik er al 100 keer voorbij gewandeld, ik blijf staren naar al dat leuks.
Ook in de action word ik zoals een ekster naar blinkende dingen, aangetrokken naar al die knutselspullen voor weinig geld. (Niet als je het winkelkarretje propvol stopt...) 

Ik heb er aan kunnen weerstaan, aan die nieuwe rage, washi tape, masking tape, en alle andere namen dat ze er aan geven... 
Maar ik heb er toch aan moeten toegeven. Het is té leuk.
Mijn plan: een saai bruin kartonnen fotoboek van Hema pimpen met labels, tape en leuke dingen! Maar dat is nog niet voor nu. Dat projectje is voor binnen enkele maanden :-)

Ik heb me alvast een kaft aangeschaft waar ik leuke ideetjes, patronen en uitleg over naaien ga insteken en heb dat al wat gepimped (om zo al eens te proberen...) 

Het viel me wel op dat washi tape nogal duur is. Ook al kan je soms koopjes doen bij action, Hema (wel duurder) en... zo las ik Wibra (?) Maar ik vrees dat dit niet in de vaste collectie zit. 
Ook op online webshops kan je een heleboel superleuke tape bestellen maar dat is vaak al tegen de €4 voor een rolletje.



Maar waarom zou je het niet zélf maken? Dan ben je én creatief bezig, én heb je goedkope washi tape. 2 vliegen in 1 klap. 
Want creatievelingen (en perfectionistas) doen alles toch liever zelf!? Bovendien is het supergemakkelijk. 
Ik testte het even uit voor u ...


Benodigdheden

- een serviette met leuke print of kleurtje naar keuze. 

- dubbelzijdige (foto)tape (Hema, Action) 









Zo maak je het


 STAP 1:

Neem de serviette en vouw ze open. Een serviette heeft altijd 2 laagjes die op elkaar lijken te kleven. Haal ze uit elkaar en houd de kant met de print bij. Het andere heb je niet nodig als die wit is. 
Leg het dan met de goede kant naar beneden. Zorg ervoor dat het netjes glad uitgestrekt ligt, anders ga je rimpels in je tape krijgen.








 STAP 2:

Neem je dubbelzijdige tape en kleef 1 zijde van de tape op de serviette. 
Je kan een beetje rekening houden met de print die op je serviette staat.
TIP: Best niet kleven op de vouwen, dat veroorzaakt wat rimpeltjes. Niet dat het zo erg stoort hoor... 

 STAP 3:

Knip nu je strook uit.
Dit gaat heel vlotjes.
Wel zorgvuldig zijn! 
Nu is je washi tape klaar en kan je hem meteen gebruiken of opbergen. 





 Leuke opbergtip  


Om de washi tape bij elkaar te houden en op te bergen knipte ik er een wasspeld op. Je kan dit uiteraard met andere dingen ook doen. Dit was voor mij de snelste oplossing. 
Als je een hobbykamer hebt (mijn droom!!!) kan je langs een kant van de wasspeld dubbelzijdige tape of een magneetstrip aanbrengen om zo de wasspeld tegen een wand te bevestigen. Lekker handig en leuk!
Ook leuk is een houten wasspeld eerst bekleven langs een kant met washi tape, zo heb je meteen een voorbeeld hangen! 






Zo, hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad! 
Ik ga alvast meerdere tapes maken / kopen en spullen pimpen!

XOXO
Nathalie 



















5 opmerkingen:

  1. HayHay!
    Wat een leuk idee!
    Ik koop mijn tape vaak bij Action en de Hema.
    Heb je ook de lettertang van de Hema?
    Hoe krijg je spaties tussen de woorden?
    Liefs Danielle
    ahappymess.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik heb idd ook die lettertang. Ik trek het er een stukje uit voor een spatie want ik heb ook nog niet ontdekt hoe je dat doet. Soms lukt het niet van de eerste keer zo'n label maken, heb jij dat ook? Maar ja wat wil je voor zo weinig geld hé ;))

      Verwijderen
    2. Haha ik zit met dezelfde vraag over de spaties.
      Dan maar gewoon trekken ;-)
      Ik knijp wel hard in de tang omdat de letters dan mooier worden.
      Heb de kerstkaartjes voorzien met labeltjes, stond erg leuk.
      Heb ook de verschillende kleuren tape erbij gekocht. Een leuke tang voor weinig geld.
      Liefs

      Verwijderen