maandag 16 juni 2014

Op zoek naar de juiste fles...

Niets is zo gemakkelijk als borstvoeding ... zegt men...
Ik ben het nu 9 weken aan het doen en het gaat steeds beter. Het klopt wel dat het makkelijk is: je moet niet sleuren met flesjes, poeder en water, het is goedkoop en je hebt het snel "bij de hand"....
Maar nadelen zijn er ook: je moet steeds gemakkelijke kledij dragen (en in mijn kleerkast hangt niet zoveel borstvoedingsproof-kledij ), je moet oppassen wat je eet en drinkt en je kan niet zomaar even weg.... Jij bent de papfles , deal with it...
Maar er bestaat een oplossing als je zoals mij veel productie hebt (klinkt zo raar, maar ik vond niets dat minder raar klonk...hmz...) Je kan , jawel, afkolven begot!
Ik deed het en vulde de diepvries. Jammer genoeg heb ik al meer kunnen weggooien dat wat anders omdat mijn kleine lieve vent niet uit een fles wil drinken. Hij wil tiet... (gniffel)
Avent, geen succes! Dan maar op zoek naar iets anders.. Hey die Tommee Tippie flessen lijken op tiet! Doen we dat maar eens... Nee geen succes, baby vol melk maar niets in de mond.
Nu hebben we difrax flessen: hele andere speen en mooi design.
Het lukte bij mijn schoonbroer en bij manlief toen ik niet in de buurt was. Maar de laatste keren lukte het weer niet. Heel lastig!
Nu heeft kleine man weer een regeldag waardoor hij véél meer wil drinken dan anders en je borsten leeg lijken. Yes! Terug mijn oorspronkelijke maat! Maar dat wil zeggen dat ze binnenkort weer gaan groeien, die 2 dingen. Neeh, nix voor mij, ik wil kleine dingen!

Maar .... ik heb het toch maar gedaan! Met veel liefde!
Midden juli schakelen we over en dan neemt kleine man hopelijk genoegen met een flesje...
Sorry, no tiet for you anymore :-)




5 opmerkingen:

  1. Ach ... Die fleszoektocht ... Heb 13 maand borstvoeding gegeven. De periode tussen 10 weken en 18 weken was ik aan het werkt. Afkolven dus. We hebben niet van te voren gezocht naar een fles.... Hij kon drinken, slurpen, uit een beker. En meestal dronk hij amper als ik er niet was, hij haalde dat wel in later. Ik had een serieuze overproductie, maar kolfde bewust niet dat extra af, want dat werkte alleen maar averechts ... Veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. BV wordt enkel gemakkelijker... Na drie maand heb je geen ongemakken (kloven, ontstekingen, ...) meer. En je wordt er ook best handig in om ondanks "normale kledij en bh's" toch handig te voeden ;). Waarom zou je moeten stoppen met BV als je weer aan het werk gaat?
    Ik ging na 5 maand weer aan het werk, mijn dochter stopte met drinken na 2 jaar :p.
    Als je wil doordoen, maar dan moet je écht willen, want het vraagt wel wat, kan je je beroepen op je kolfrecht. Je hebt bij wet recht op 2x30' BV/kolfpauze per volledige werkdag. Je moet zeker voldoende kolven, anders loopt je productie erg snel terug.
    Maar als je nog zou willen verder geven, het kan altijd ;).
    En weet, tot minstens 6 maand is BV ht allerbeste voor je kind, nog beter zelfs als je exclusief geeft (bijvoedings RUSTIG opbouwen na 6 maand), en tot 1 jaar is het de hoofdvoeding.
    Wil je toch verder gaan met kunstvoeding, ook veel succes hoor, ik zal met evenveel vriendschap je blog volgen ;).

    Waarom zou je moeten oppassen met wat je drinkt en eet? Ik heb helemaal niks gelaten hoor, buiten alcohol natuurlijk, maar dat drink ik sowiezo niet. Het meeste van die dingen zijn bakerpraatjes en de meeste vrouwen kunnen gewoon alles eten zonder dat hun kind er krampen van krijgt.

    Ohja, hier lukte het uiteindelijk met Tommee Tippee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zwijgt stil bij mijn tweede dochter, een super drinker, kon die 8u zonder eten en nog gene fles willen. Dus dan maar de borst opnieuw.
    dat is het enige nadeel aan borstvoeding dat gedoe om aan een fles gewoon te raken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm..... Zo herkenbaar... Onze kleine van 16 weken weigert ook ineens de fles en neemt alleen genoegen met the real stuff.... Hoe frustrerend af en toe... Al streelt het stiekem ook mijn ego hihihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als het je lukt kun je hem borstvoeding blijven geven en straks overgaan op groenten en/of fruit en aanvullen met de borst. Dat is echt ideaal en hoef je niet moeilijk te doen met spenen/flesjes e.d.. Het is en blijft veel gezonder dan wat dan ook. Succes en ik zou echt proberen er zo lang mogelijk voor te gaan.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen